2024. március 3, vasárnap - Kornélia

2011. December 19. 07:36, hétfő | Belföld
Forrás: mno.hu/MTI

Egy évszázada foglalkoztatja a tudósokat, most megoldották

„Szereted a vajat!” – hangzik el egy gyermekjátékban, amikor egy boglárkát a másik álla alá tartva vajra emlékeztető sárga folt jelenik meg annak bőrén.

A játék alapjául szolgáló jelenség okait megfejtették a cambridge-i egyetem tudósai.

A futó boglárka (Ranunculus repens) neve franciául bouton-d'or (aranygomb), angolul buttercup, németül Butterblume, hollandul boterbloem (vajvirág), annak a vajhoz hasonló visszatükröződésnek köszönhetően, ami akkor keletkezik, amikor a bőrhöz közelítik. „A tudósokat egy évszázada foglalkoztatja a jelenség” – magyarázta a neves brit egyetem, amelynek írása a Royal Society brit tudományos akadémia Interface című folyóiratában jelent meg.

A cambridge-i egyetem fizikai és botanikai tanszéke felfedezte, hogy a szirmok sajátos szerkezete a magyarázata a boglárkának a tüköréhez hasonló, sajátos sugárzásának. A szirmok sejtjei két rendkívül sima felületből állnak, amelyeket levegőréteg választ el egymástól. A fénynek a sima felületen és a levegőpárnán át történő visszatükröződése magyarázza, miért tükröz vissza a boglárka több fényt, mint bármelyik más virág. A kutatók azt is felfedezték, hogy a boglárka jelentős adag ibolyántúli sugárzást is visszatükröz, amelyre igen érzékenyek a méhek és más beporzórovarok.

A boglárka visszatükröződésének funkciója a szaporodást biztosító rovarok vonzása – a számos országban, így Nagy-Britanniában és Franciaországban ismert játéktól függetlenül. Bár más tényezők – mint az illat és a hőmérséklet – is befolyásolja a virág és a beporzórovarok közötti kapcsolatokat, a vizuális forma a kommunikáció fontos eleme – fejtette ki Silvia Vignolini, a cambridge-i egyetem munkatársa.

2024. Március 03. 08:59, vasárnap | Belföld

Az ötös lottó nyerőszámai és nyereményei

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 9. héten megtartott ötös lottó és Joker számsorsoláson a következő számokat húzták ki:

2024. Március 03. 08:55, vasárnap | Belföld

Szentkirályi Alexandra: a kormány jelentősen növelte az egészségügyi kiadásokat

A kormány kiemelt célja, hogy a magyar emberek jó egészségügyi ellátást, az egészségügyi dolgozók pedig még nagyobb megbecsülést kapjanak, ezért az egészségügyre fordított kiadások összegét jelentősen növelte

2024. Március 02. 12:00, szombat | Belföld

Orbán Viktor a kongói elnökkel tárgyalt

Orbán Viktor miniszterelnök szombaton Félix Antoine Tshisekedivel, a Kongói Demokratikus Köztársaság elnökével folytatott tárgyalásokat a törökországi Antalyában

2024. Március 02. 12:00, szombat | Belföld

Meteorológia: melegrekordokkal indult a március is

Melegrekordokkal indult a március is: megdőlt az országos és fővárosi hajnali melegrekord pénteken - írta a HungaroMet Zrt. a honlapján szombaton.