Hírek
2015. Október 21. 14:50, szerda |
Belföld
Forrás: MTI
Felfüggesztett fogházbüntetésre ítélték a győri kosarasok balesetének előidézőjét
Jogerős ítételet hozott a Soproni Járásbíróság.
A bíróság emellett a férfit öt évre eltiltotta a járművezetéstől és több mint egymillió forint bűnügyi költség megtérítésére kötelezte.
A 85-ös úton Kapuvár és Vitnyéd között 2013. szeptember 7-én egy személyautó összeütközött a Hat-Agro Uni Győr női kosárlabdacsapatot Sopronba szállító autóbusszal. A balesetben két ember, Tapodi Péter, a csapat klubigazgatója és Füzy Ákos vezetőedző meghalt. A buszon nyolcan súlyosan megsérültek, közülük egy ember maradandó sérüléseket szenvedett. Hat utas és az autóbusz vezetője könnyebb sérüléseket szenvedett.
A korábban ismertetett vád szerint K. Mihály vádlott, a személyautó 71 éves vezetője - aki maga is súlyosan megsérült a balesetben - a járművel Kapuvár felé haladt óránkénti 72-76 kilométeres sebességgel. Vitnyédről kiérve a figyelme elterelődött, emiatt az autó a padkára hajtott, ahol nekiütközött egy optikai oszlopnak. A vádlott ezután balra kormányzott, autójával visszatért az úttestre, és nekiütközött az autóbusz bal oldalának.
A busz a jobb oldali kerekeivel emiatt az útpadkán haladt, majd egy hirtelen kormánymozdulat után az úttestre visszatérve erősen balra sodródott, végül a jobb oldalára dőlve, bal oldalt lecsúszott az útról. Az ütközés miatt kilenc utas kiesett a járműből.
Gajdos Anikó bíró az ítélethozatal előtt ismertette az orvosszakértői véleményeket, amelyek szerint a buszon utazó Tapodi Péter halálát a legkorábban oda érkező orvos sem tudta volna megmenteni, olyan súlyos sérüléseket szenvedett. Füzy Ákos esetében pedig bár későn érkeztek ki a mentők, szakmai szabályt nem szegtek.
Az első tárgyalási napon hangzott el, hogy az Országos Mentőszolgálat tájékoztatása szerint 14 óra 4 perckor érkezett a bejelentés a győri mentőállomásra. Az első kocsi 14 óra 5 perckor indult el Lövőről, és 14 óra 26 percre ért a helyszínre. Győrből 14 óra 9 perckor és 14 óra 21 perckor indultak a kocsik, Csornáról 14 óra 6 perckor, Sopronból 14 óra 16 perckor, Kapuvárról 14 óra 25 perckor, ezek átlagosan 20 perc alatt értek a baleset helyszínére.
A bíró a műszaki szakértő vizsgálataira alapozta elmondta, hogy a Lada típusú személyautó alkalmas volt a közúti közlekedésre, ahogy a busz is, annak ellenére, hogy nem volt érvényes műszaki engedélye. Hozzátette: bár a személyautó a megengedett óránkénti 90 kilométeres sebesség helyett 72-76 kilométeres sebességgel haladt, a busz pedig mintegy 18 kilométeres sebességgel meghaladta az engedélyezett óránkénti 70 kilométeres sebességet, ezeknek semmilyen kihatása nem volt a balesetre.
Gajdos Anikó hangsúlyozta, hogy a szakértők egyöntetű megállapításai szerint ha a buszon utazók használták volna a rendelkezésükre álló biztonsági öveket, akkor a halálesetek és a maradandó, illetve súlyos, nyolc napon túli sérülések nem következtek volna be.
Kanczler István ügyész záróbeszédében a büntetés súlyosságát illetően enyhítő körülményként értékelte K. Mihály életkorát, büntetlen előéletét, maradandó sérülését, azt, hogy csípőprotézist ültettek be neki. Szintén enyhítő körülményként értékelte, hogy a vádlott korábban semmilyen közúti balesetet nem okozott, őszintén megbánta figyelmetlenségét, emellett a buszon utazók nem kötötték be magukat.
Álláspontja szerint K. Mihály két vezetéstechnikai hibát követett el, amelyek a balesetet okozták. Azzal, hogy hirtelen kormányzott, nem tartotta be azt a szabályt, amely szerint úgy kell közlekedni a közúton, hogy mások személyében vagy vagyoni tárgyában ne tegyünk kárt, illetve a manőverrel nem tartotta be a kötelező jobbra tartási haladási irányt sem.
Horváth Antal, a vádlott ügyvédje védőbeszédében hangsúlyozta, hogy ha a bíróság figyelembe veszi a busz vezetőjének korábbi vallomását, amely szerint sokkal korábban észlelte, hogy a személyautó nem a saját sávjában halad, akkor K. Mihály felelőssége nem lett volna megállapítható.
Gajdos Anikó bíró azt közölte, a busz vezetőjének erre a kijelentésére azért nem alapoztak, mert a mai napig nem emlékszik a balesetre, a szakértői vélemények szerint pedig mindkét sofőr féktávolságon belül észlelte a veszélyt, így az ütközés elkerülhetetlen volt.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 22. 07:58, péntek | Belföld
Lázár János: Magyarország kormánya a legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésre készül
2024. November 22. 07:56, péntek | Belföld
Orbán Viktor szerint óriási mértékben sikerült kiszélesíteni Magyarország mozgásterét
Az elmúlt egy évben óriási mértékben sikerült kiszélesíteni Magyarország mozgásterét, elsősorban a nemzetközi politikai térben, ami a határon túli magyar közösségek megerősödését is jelenti
2024. November 22. 07:54, péntek | Belföld
Rogán Antal abban bízik, sokan fogják használni a Digitális Állampolgárság Programot
Abban bízom, hogy a Digitális Állampolgárság Program alkalmazás széles tömegeknek elnyeri a támogatását, sokan fogják használni, mert látni fogják, hogy így egyszerűbb ügyet intézni, magukat azonosítani
2024. November 21. 07:51, csütörtök | Belföld
Szijjártó Péter: Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége hazánkban építi fel az első gyárát a régióban
Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége Magyarországon építi fel első közép-európai gyárát, kétszáz új munkahelyet teremtve ezzel Dunavarsányban - jelentette be szerdán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Budapesten.